tugasan 1

MEDIA PENGAJARAN

1. Definisi

Kata media merupakan bentuk jamak dari kata medium. Medium dapat didefinisikan sebagai perantara atau pengantar terjadinya komunikasi dari pengirim menuju penerima (Heinich et.al., 2002; Ibrahim, 1997; Ibrahim et.al., 2001). Media merupakan salah satu komponen komunikasi, yaitu sebagai pembawa pesan dari komunikator menuju komunikan (Criticos, 1996).

Media pengajaran adalah segala sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada pengirim kepada penerima sehingga dapat merangsang fikiran, perasaan, minat serta perhatian pelajar dan seterusnya terjadi proses pembelajaran. Dari sudut penggunaan media pengajaran, Ngui Kuan Sang (1989), berpandangan bahawa ia adalah satu pengalaman yang melibatkan penggunaan penglihatan dan pendengaran seseorang serta teknik-teknik pengajaran, termasuk proses pengalaman, persediaan dan perasaan. Hal ini bermakna ia adalah satu proses pengalaman yang total.

2. Konsep Media Pengajaran
Bidang teknologi pengajaran tercetus daripada pergerakan audio visual yang kemudiannya dikenali sebagai media pengajaran. Oleh itu, bolehlah dikatakan media pengajaran menjadi pengasas kepada penubuhan bidang teknologi pendidikan.
Media atau medium bermakna saluran komunikasi. Istilah ini berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud perantara. Ia merujuk kepada apa sahaja yang membawa maklumat daripada penyampai kepada penerima. Contoh media termasuklah filem, tv, radio, rakaman audio, gambar foto, bahan bercetak, komputer dan pengajar. Media pengajaran adalah segala sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada pengirim kepada penerima sehingga dapat meransang fikiran, perasaan, perhatian, minat serta perhatian pelajar dan seterusnya terjadi proses pembelajaran.
Konsep media menurut Torkelson (1972)
1.    Saluran mesej - peralatan fizikal sama ada berbentuk elektrikal atau mekanikal yang membolehkan mesej dipersembahkan kepada pelajar seperti tv, projektor, filem, projektor LCD dan sebagainya.
2.    Bentuk mesej - bagaimana mesej disimpan terangkum dalam satu ruang yang luas, bermula dari  bentuk bahan sebenar hingga ke bentuk yang abstrak. Mesej boleh disimpan dalam bentuk perkataan, lisan, gambar, objek, simbol dan lain-lain.
3.    Mesej - Isi kandungan, apa saja yang terkandung dalam media sama ada mesej berbentuk memberitahu, menaikkan semangat dan lain-lain yang dianggap sebagai mesej yang ingin disampaikan.

3. Fungsi dan Kelebihan Media Pengajaran
Memperjelaskan penyampaian mesej adalah lebih berkesan jika perkataan disertakan dengan gambar atau simbol yang lebih konkrit maknanya. Dengan media, segala simbol, verbal yang abstrak dapat dijelaskan. Dalam era teknologi komputer pula, penjelasan lebih berkesan dan menarik seperti penggunaan animasi, bunyi dan muzik dapat dilakukan.
Mengatasi batasan ruang, waktu, dan pancaindera, contohnya:
·         objek yang terlalu besar atau kecil boleh diganti dengan model, gambar, transparensi, filem atau video
·         gerak yang terlalu lambat atau cepat dapat dibantu dengan timelapse atau high-speed photography
·         kejadian yang berlaku pada masa lalu dapat ditampilkan dalam bentuk filem, gambar foto mahupun lisan
·         objek yang terlalu kompleks (misalnya mesin) dapat ditunjukkan dalam bentuk model, gambar rajah dan lain-lain
·         konsep yang terlalu luas atau abstrak dapat divisualkan
Penggunaan media pengajaran secara betul dan bervariasi akan dapat mengatasi sikap pasif pelajar kerana ia boleh menimbulkan minat, meningkatkan interaksi dan kefahaman pelajar tentang realiti. Pelajar boleh belajar kendiri mengikut kemampuan dan keselesaan masing-masing. 
Pengalaman dan persepsi yang sama. Walaupun kurikulum dan bahan pengajaran ditentukan bagi setiap pelajar, sifat unik yang ada pada setiap pelajar, ditambah dengan persekitaran yang berbeza membuat guru mengalami kesulitan. Keadaan ini dapat diatasi dengan media pengajaran kerana kemampuannya dalam memberikan rangsangan dan pengalaman dan persepsi yang sama. Misalnya perisian sebuah kursus boleh digunakan berulang kali oleh pelajar tanpa merosakkan kandungan asal. Belajar secara berulang kali membantu pelajar membentuk persepsi yang sama dan tepat tentang sesuatu konsep atau prinsip.




4.Pengkelasan Media Pengajaran




5. Kepentingan media dalam pengajaran dan pembelajaran

- Pengajaran lebih terancang
- Melibatkan pelbagai deria
- Memperkayakan pengalaman
- Perluasan batasan komunikasi
- Pembelajaran individu
- Keseronokan belajar/motivasi
- Sumber maklumat
- Menolong membentuk gambaran yang betul dalam fikiran murid.
- Menguat dan mengekalkan daya ingatan
- Menghubungkan yang abstrak kepada konkrit
- Memberikan gambaran dan peristiwa di luar bilik darjah ke dalam bilik darjah
- Menjimatkan masa
- Membantu murid membentuk konsep dengan lebih mudah serta jelas
- Mempelbagaikan aktiviti pengajaran pembelajaran

        Tujuan Penggunaan Media Pengajaran sangat diperlukan dalam kaitannya dengan peningkatan mutu pendidikan khususnya dalam pembelajaran membaca puisi. Menurut Achsin (1986:17-18) menyatakan bahwa tujuan penggunaan media pengajaran adalah

(1) Agar proses belajar mengajar yang sedang berlangsung dapat berjalan dengan tepat guna dan berdaya guna,
(2) Untuk mempermudah bagi guru/pendidik daiam menyampaikan informasi materi kepada anak didik,
(3) Untuk mempermudah bagi anak didik dalam menyerap atau menerima serta memahami materi yang telah disampaikan oleh guru/pendidik,
(4) Untuk dapat mendorong keinginan anak didik untuk mengetahui lebih banyak dan mendalam tentang materi atau pesan yang  disampaikan oleh guru/ pendidik,
(5) Untuk menghindarkan salah pengertian atau salah paham antara anak didik yang satu dengan yang lain terhadap materi atau pesan yang disampaikan oleh guru/pendidik.

Sedangkan Sudjana, dkk. (2002:2) menyatakan tentang tujuan pemanfaatan media adalah :
(1) Pengajaran akan lebih menarik perhatian siswa sehingga dapat menimbulkan motivasi,
(2) Bahan pelajaran akan lebih jelas maknanya sehingga dapat lebih dipahami,
(3) Metode mengajar akan lebih bervariasi, dan
(4) Siswa akan lebih banyak melakukan kegiatan belajar.

Jadi dapat disimpulkan bahwa tujuan penggunaan media adalah

(1) Efektivitas dan efisiensi dalam kegiatan belajar mengajar,
(2) Meningkatkan motivasi belajar siswa,
(3) Variasi metode pembelajaran, dan
(4) Peningkatan aktivasi siswa dalam kegiatan belajar mengajar



No comments:

Post a Comment